måndag 7 oktober 2013

Frågor till alla julbloggare.

Hej alla fina julbloggare!

Jag är lite nyfiken på alla er som har tittat in här på min julblogg (tack för att ni vill läsa om mitt julliv!), så jag tänkte ställa några frågor till er:

1. Vart bor ni (det räcker med landskap alt. närmaste största stad, om ni inte vill skriva ut staden/orten/samhället)? 

2. Hur bor ni (villa, stuga, lägenhet...)?

3. Hur gamla (unga!) är ni? 

4. Hur länge har ni julbloggat?

5. Hur gillar ni att packa in era julklappar (färgglada paket, naturmaterial, cellofan..)?

6. Hur pyntar ni utsidan av ert boende?

7. Har ni julgran (riktig eller plast)? Och hur pyntar ni den?

8. När börjar ni julpynta?

9. Brukar ni åka till Jul på Liseberg (alt. någon annan stor julmarknad)?

10. Vem är er favorit-julvärd i SVT?

11. Vilken doft förknippar ni mest med julen?



69 kommentarer:

  1. Jag heter Sabina och är 20 år gammal. Jag bor i Malung i ett hus med min pojkvän och våran hund och katt, jag började julblogga i år. :) Jag gillar julpapper som ser lite gammalt och klassiskt ut.

    Utsidan här hemma vet jag inte riktigt hur vi kommer pynta i år (det är första julen här så det blir spännande!!). Vi kommer ha plastgran här trots att riktig gran är min favorit (vi har planerat att sätta upp granen rätt tidigt). Jag pyntar min gran med massa röda kulor och silvrigt glitter, jag gillar inte guld..

    Jag brukar julpynta 1 advent men i år vet jag inte om jag kan hålla mig så länge, planerar att börja den 24 nov (när det är en månad kvar till julafton!).

    Tyvärr har jag inte varit på någon speciellt stor julmarknad. Arne Weise är och kommer nog alltid vara min favorit-julvärd!!

    Kanel lär vara den doften som jag förknippar mest med julen. Tror jag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh jag vill också bo i hus, och va roligt att det är första julen där - måste kännas väldigt pirrigt! Och då hoppas jag att det kommer upp massa bilder på hur julpyntningen blir :)

      Det där med att inte riktigt kunna hålla sig till 1 advent förstår jag verkligen!

      Arne Weise & kanel - Tummen upp för det!

      Tack för att du tog dig tid och svarade på frågorna :)

      Radera
  2. 1. Värmland
    2. Villa
    3. 20
    4. Sedan 26 augusti 2012
    5. Gärna lite gammaldags eller tomtemönstrat.
    6. Ljusslinga i ena busken brukar vara allt.
    7. Vi har en plastgran som brukar gå i rött och guld. Glitter, kulor, hjärtan, polkagriskäppar och en spira eller stjärna.
    8. Vid första advent.
    9. Var på Liseberg 2011, förra året var Jul på Mårbacka den största vi var på. Vi brukar inte åka till samma ställen utan är öppna för nya varje år.
    10. Arne Weise, Lotta Bromé och Ernst.
    11. Glögg, kanel, pepparkaka och nejlikor.

    :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Värmland <3 hade jag inte gillat att bo här i lilla hålan, så hade Värmland varit ett av dom ställena jag hade velat bo i.
      Men Jul på Mårbacka är mindre än Liseberg eller? Men va kul att variera sig varje år - kanske ska börja med samma här.

      :)

      Radera
  3. 1. Jag är inne på mitt 9:e år som Göteborgare!
    2. Jag bor med sambo i en lite etta (34kvm), men hoppas på större till nästa år...
    3. Jag är 25 år.
    4. Började i augusti i år!
    5. Färgglatt och gärna med roliga viktekniker! Jag älskar att slå in paket och har faktiskt till och med gått en kurs i paketinslagning!
    6. Balkongen brukar pyntas med granris runt räcket, förra året hade jag också en färgglad ljusslinga runt. Ytterdörren brukar ha en vit näverkarans med rosa paket och polkagrisar. Jag pyntade även trappräcket upp till lägenheten när jag hade fest. Rött och vitt glitter lindade jag runt så det såg ut som en gigantiskt glittrig polkagris, jättefint!
    7. I år blir det en grön plastgran i steampunktema! Men i min förra lägenhet (45kvm) så hade jag 4 granar i olika färger med olika tema, men i vår lilla lägenhet finns bara plats för en. När jag hade julfest förra året ställde jag upp en liten i duchen lite provisoriskt sådär, så jag kunde få använda mer av allt mitt granpynt och min fina broderade julgransmatta! ;)
    8. I första advent-veckan brukar det bli! Senast första advent ska det mesta vara uppe!
    9. Jag har varit på Lisebergs julmarknad minst en gång varje år sedan de började! Det är tradition!
    10. Sarah Dawn Finer var helt fantastisk! Hon hade gärna fått vara varje år för min del!
    11. Pepparkaka!!! Och saffran, nejlika och kryddpeppar, julkryddor helt enkelt! Doften som kommer när man blåser ut stearinljus också, den ger mig julkänslor!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nähä? Paketinslagningskurs verkar ju jättekul! Var det i Göteborg du gick den?
      Åh det där polkagris-räcket lät supersnyggt - jag gillar dock inte polkagris, men räcket ska ju inte ätas ;)
      Men va häftigt! - förstår dock inte hur du fick in fyra julgranar på den ytan - jag bor på 42, och ja.. fast det har väl med planlösningen att göra :) Haha duschen, va smart :)

      Radera
    2. Ja, paketinslagingskursen var i Göteborg, via Surprisehouse (http://www.surprisehouse.se/ hemsidan verkar dock vara dåligt uppdaterad). Jag älskar att pynta med polkagrisar (och äta för den delen...). Ja, det var väldigt tacksam planlösning i lägenheten, får ta och lägga upp lite bilder när jag kan (de ligger på gamla datorn som just nu inte går att starta...).

      Radera
    3. Usch, så tråkigt när man har massa gamla bilder som man inte kan titta på :/ men får du fram dom, så skulle det vart riktigt kul att se :)

      Radera
  4. 1. Vart bor ni (det räcker med landskap alt. närmaste största stad, om ni inte vill skriva ut staden/orten/samhället)?
    Jag bor i Falun, Dalarna.

    2. Hur bor ni (villa, stuga, lägenhet...)?
    Är egentligen hemlös, eftersom jag försöker ta mig härifrån, men tills dess bor jag i hus.

    3. Hur gamla (unga!) är ni?
    Snart 27 år gammal

    4. Hur länge har ni julbloggat?
    Ett par år kanske, bytt adresser dock.

    5. Hur gillar ni att packa in era julklappar (färgglada paket, naturmaterial, cellofan..)?
    Jag brukar köra olika stil på min inslagning varje år, men jag gillar traditionellt och stilrent.

    6. Hur pyntar ni utsidan av ert boende?
    När jag bott i lägenhet har det varit krans på dörren, grangirlang med ljusslinga på balkongen, lyktor och julig plantering. När jag bor i hus är det ljusslingor, julkärve och adventsgran.

    7. Har ni julgran (riktig eller plast)? Och hur pyntar ni den?
    Riktig, alltid riktig. Med massor av julkulor, glitter och ljus.

    8. När börjar ni julpynta?
    Alldeles innan första advent.

    9. Brukar ni åka till Jul på Liseberg (alt. någon annan stor julmarknad)?
    Nej, bara på den lokala julmarknaden vid falu gruva.

    10. Vem är er favorit-julvärd i SVT?
    Arne Weise

    11. Vilken doft förknippar ni mest med julen?
    Oj, gran? pepparkaka? glögg? Omöjligt att välja =)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hoppas du hittar något bra ställe att flytta till :) och både lägenhetspyntet och huspyntet låter jättefint!
      Ja, Julen är väl dofternas högtid :)

      Radera
  5. 1. Vart bor ni (det räcker med landskap alt. närmaste största stad, om ni inte vill skriva ut staden/orten/samhället)?

    Jag bor i Uppsala!

    2. Hur bor ni (villa, stuga, lägenhet...)?

    I studentkorridor!

    3. Hur gamla (unga!) är ni?

    Jag är 22 år!

    4. Hur länge har ni julbloggat?

    Jag har julbloggat sen augusti 2009!

    5. Hur gillar ni att packa in era julklappar (färgglada paket, naturmaterial, cellofan..)?

    Det där varierar från år till år, vissa år har jag ett särskilt tema andra låter jag butikerna slå in åt mig och så blir det en salig blandning! :)

    6. Hur pyntar ni utsidan av ert boende?

    Jag bor som sagt i korridor så jag har inte jättemycket att jobba med, jag funderar dock på att smälla upp en riktigt fet dörrkrans!

    7. Har ni julgran (riktig eller plast)? Och hur pyntar ni den?

    Jag kör på plastgran eftersom jag inte är hemma över jul (och det är jobbigt att släpa upp en julgran till fjärde våningen utan hiss. Förra året var temat rött och guld, i år planerar jag vitt och silver.

    8. När börjar ni julpynta?

    Väldigt sent i augusti/första advent/första december.

    9. Brukar ni åka till Jul på Liseberg (alt. någon annan stor julmarknad)?

    Yes! Jul på Liseberg är tradition om jag hinner ta mig ner innan julafton, i år kommer jag hinna det vilket är superkul!

    10. Vem är er favorit-julvärd i SVT?

    Jag vet faktiskt inte, jag har inte tittat på teve på julafton på flera år. Men jag gillar ju Ernst. Och Arne såklart!

    11. Vilken doft förknippar ni mest med julen?

    Hyacint tror jag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag gillar det där med att du ska smälla upp en fet dörrkrans - det tror jag blir superbra! :) och jaaaa, Jul på Liseberg är verkligen magiskt! Hoppas verkligen du hinner dit!

      Radera
  6. 1. Stockholm

    2. Villa

    3. 32 år ung ;-)

    4. september 2013 började jag =D

    5. Olika från år till år

    6. Ljusslingor samt gransris

    7. Vill ha granen länge så det blir plast, håller gärna pyntet i en färg men gärna olika nyanser.

    8. Helgen innan första advent

    9. Jul på Liseberg blir det nästan varje år, annars är det Skansen och Gamla Stan i Stockholm som gäller.

    10. Har ju vuxit upp med Arne så han är verkligen jul för mig

    11. Kanel

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ska du använda någon speciell färg i julgranen i år? Vad hade du förra året t.ex? :)
      Jag hade också velat åka till Skansen & Gamla Stan - framförallt för jag är uppvuxen i Stockholm.. men det är ju en bit dit. Precis som det är för dig till Göteborg, men kan du så kan väl jag :)

      Radera
  7. 1. Värmland

    2. Bostadsrätt med min sambo och vår katt

    3. 20

    4. Snart ett år

    5. Julklapparna blir oftast enkla och stilrena, ibland blir det även nåt inslag av naturen som en liten grankvist! Färgerna är oftast vitt eller rött

    6. Egen gjort dörrmatta av granris, en ljusslinga vid trappen och så har vi en julgrupp med en liten ljusslinga i

    7. Det har varit olika år till år, men pyntet har mest varit rött och guld. I år skulle jag dock vilja ha nåt tema

    8. Jag sätter upp julgardiner under samma vecka 1a advent är, och julpyntar lördagen innan 1a advent, då man bara kan njuta av söndagen

    9. Mårbacka blir ganska ofta, då jag bor 15 min ifrån.
    Jul på Liseberg ska jag och sambon till nu i november och et blir första gången!

    10. Arne Waise, Ernst är också mysig, men jag gillade även Sarah Dawn finer

    11. Åh det finns många dofter, pepparkakor, saffran, julmust, vörtbröd, nejlikor i apelsin, glögg, ja listan kan göras lång :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh dörrmatta av granris! Den idén kanske jag lånar av dig, till min balkong - låter ju supersnyggt!
      Du kommer inte ångra dig när du åker till Jul på Liseberg - jag lovar! :) men ja, Mårbacka verkar populärt. Kanske ska ta mig en tur dit!

      Radera
    2. Absolut, gör de! På länken ser du hur Ernst gör och det var därifrån jag lånade idéen :) http://www.tv4play.se/program/jul-med-ernst?video_id=1180295
      Va bra, det är fler som skriver som dig, att man inte kommer ångra sig! Ser verkligen fram emot de :)

      Radera
  8. 1. Blekinge
    2. Villa
    3. 41
    4. I nuvarande blogg sedan 2010
    5. jag gillar både gammeldags rustikt och mönstrade papper
    6. Ljusslinga, blomgrupper, ljuslyktor, grankvistar
    7. En riktig julgran och en plastgran + många smågranar både riktiga och i plast
    8. Adventsljusstakar och gardiner till första advent
    9. Jul på Liseberg en gång, annars närmare julmarknader
    10. vet inte
    11. pepparkakor och tända ljus

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oj, va många julgranar. Men i en villa får man antagligen plats med det :) jag skulle också vilja bo stort!

      Radera
  9. 1. Skara i Västergötland

    2. lägenhet

    3. 27

    4. Mitt första riktiga år.

    5. Färgglada paket

    6. Inte så mycket då jag bor i lägenhet

    7. En vit drömgran med inbygda led ljus. I silver och blått går hela granen.

    8. Iår börjar jag sista november så allt är klart inför första advent

    9. Liseberg brukar jag hinna med varje år.

    10. Weise

    11. Glögg

    SvaraRadera
    Svar
    1. Din julgran låter riktigt häftig/snygg/vacker/fin!

      Radera
  10. 1. Norrbottens kustland
    2. Villa
    3. 24
    4. Tror jag började blogga 2009 eller 2010 (med annan blogg)
    5. Naturligt, gärna blänkande rött eller gammeldags papper!
    6. Julgran och någon slinga i äppelträdet!
    7. Riktig julgran, oftast i guld och/eller silver. Aldrig rött i vår julgran då det inte passar husets stil!
    8. 2 dagar innan första advent.
    9. Nej, här uppe har vi inga större julmarknader. Någon gammeldags byamarknad brukar vi besöka ibland!
    10. Ernst!
    11. Lussebullar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hur gör du med rött i resten av julpyntet? Skippar du röda tomtar och dylikt? :)

      Radera
    2. Nej, röda tomtar får det gärna vara! Men vi har mest bara rött i tomtar/julblommor och små detaljer! Det kanske skulle passa med lite rött även i granen, men då vi har lantlig stil kör vi helst det även i granen! :) Gillar dock vita tomtar, men röda är klassiskt och måste finnas :)

      Radera
    3. Jag blir alltid lika fascinerad när jag hör/läser/ser folk som dig, som lyckas hålla sig till en stil/ett tema. Jag går helt loss - och det kan väl se rätt kaosartat i en så här liten lägenhet..

      Radera
  11. 1. Vi är två st som driver bloggen och jag, Amanda, bor i Borås och syster Emma i Trollhättan.


    2. Lägenhet båda två!

    3. 23 år.

    4. Sedan hösten 2012.

    5. Det allra finaste enligt oss båda är på gammeldags vis med brunt papper och lack, men det är inte alltid det blir så...

    6. Inte alls så länge vi bor i lägenheter tyvärr.

    7. Jag har plastgran med kulörta lampor, glitter, kulor och det blir nog något nytt varje år. Emma hade riktig förra året med massa glitter och annat fint.

    8. Första advent eller 1 december, beroende på vad som kommer först!

    9. Jul på Liseberg samt mindre julmarknader där vi bor för tillfället.

    10. Jag gillade Kalle Moraeus!

    11. Apelsin, kanel, saffran.

    :)

    /Amanda, ahollyjollychristmas.blogspot.se

    SvaraRadera
    Svar
    1. Va roligt med två systrar som skriver :) tycker ni att det funkar bra? Eller förvirrar det läsarna? :) Fast nej, jag ändrade mig.. för vad kan gå fel när man får dubbel dos av jul? Inget!

      Radera
  12. 1. Vart bor ni (det räcker med landskap alt. närmaste största stad, om ni inte vill skriva ut staden/orten/samhället)?
    Jag bor i Eslöv (typ vid Lund).

    2. Hur bor ni (villa, stuga, lägenhet…)?
    Jag bor i Villa.
    3. Hur gamla (unga!) är ni?
    Bara 13 år faktiskt, jag fyller 14 i December.
    4. Hur länge har ni julbloggat?
    På denna bloggen har jag bara bloggat i år, men förra året julbloggade jag även på blogspot.

    5. Hur gillar ni att packa in era julklappar (färgglada paket, naturmaterial, cellofan..)?
    Jag vill ha dem klassiska med en rolig ”twist”.


    6. Hur pyntar ni utsidan av ert boende?
    Ljusslingor, Julgran, Snölyktor, osv.

    7. Har ni julgran (riktig eller plast)? Och hur pyntar ni den?
    Riktig såklart. Vi brukar ha den klassisk med röda kulor, ljusslinga, små korgar osv.

    8. När börjar ni julpynta?
    I slutet av November.

    9. Brukar ni åka till Jul på Liseberg (alt. någon annan stor julmarknad)?
    Nej, jag har bara gjort det en gång.

    10. Vem är er favorit-julvärd i SVT?
    Hmm, jag har ingen favorit direkt.
    11. Vilken doft förknippar ni mest med julen?
    Julgran och Pepparkaka.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det låter som att ni har en riktigt klassisk, underbar jul! :)

      Radera
  13. 1. Lerum! (utanför Göteborg)

    2. Radhus.

    3. Hur gamla (unga!) är ni?

    4. Hur länge har ni julbloggat?

    5. Älskar papper med snögubbar och tomtar på!

    6. Inte alls tråkigt nog...

    7. Riktig! Vi brukar hålla färgerna i silver, guld och rött. Klassiskt och fint :)

    8. Första advent.

    9. Ja! Varje år. :)

    10. Inte så noga, kollar aldrig, det står alltid på i bakgrunden.

    11. Oj, svår.. Kanel, Julgran, och när mormor kokar grönkål.

    Vilken rolig grej! Hoppas fler hoppar på. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nu är vi tjugo stycken, riktigt kul! :) Och jag håller med dig, när det gäller julklappspapper - snögubbar & tomtar! :)

      Radera
  14. Vart bor ni (det räcker med landskap alt. närmaste största stad, om ni inte vill skriva ut staden/orten/samhället)?

    Jag bor i Luleå

    2. Hur bor ni (villa, stuga, lägenhet...)?

    Villa

    3. Hur gamla (unga!) är ni?

    40 år

    4. Hur länge har ni julbloggat?

    Ny för i år, startade i September2013

    5. Hur gillar ni att packa in era julklappar (färgglada paket, naturmaterial, cellofan..)?

    I flera år har jag valt metallic papper i rött, vitt och silver.

    6. Hur pyntar ni utsidan av ert boende?

    Massor med smågranar, lyktor, belysning i buskar, några större granar, kransar, tomtar och kransar

    7. Har ni julgran (riktig eller plast)? Och hur pyntar ni den?

    Har både plastgranar, egengjord trägran, och mindre riktiga granar. Mitt pynt är rött och silvrigt

    8. När börjar ni julpynta?

    Vissa saker är framme året om ( men det är bara jag som vet att det är skaffat som julpynt. Senast en vecka innan advent åker allt fram. Utebelysning och lyktor tidigare i oktober.


    9. Brukar ni åka till Jul på Liseberg (alt. någon annan stor julmarknad)?

    Vi har inga "stora" julmarknader. Men åker på flera mindre här i närheten.
    10. Vem är er favorit-julvärd i SVT?

    Arne

    11. Vilken doft förknippar ni mest med julen?

    Hyacint och pepparkakor

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh jag gillar att du i hemlighet har julpynt året om, låter supermysigt! :)

      Radera
  15. 1. Vart bor ni (det räcker med landskap alt. närmaste största stad, om ni inte vill skriva ut staden/orten/samhället)?

    I Åre, Jämtland


    2. Hur bor ni (villa, stuga, lägenhet...)?

    Vi bor i villa sedan två år tillbaka.


    3. Hur gamla (unga!) är ni?

    Jag är 36 år o bor tillsammans med min man o vår dotter på tre år o en lillebror i magen som ska komma ut om fyra veckor ung :)


    4. Hur länge har ni julbloggat?

    I två dagar! :)


    5. Hur gillar ni att packa in era julklappar (färgglada paket, naturmaterial, cellofan..)?

    Jag tycker mest om klassiska julfärger som rött, vitt o silver (det får gärna glittra lite :) ) Men slår även in i naturmaterial ibland. Jag sätter gärna på nåt litet extra, som ett filthjärta eller en liten stjärna i metall el trä t.ex. Jag älskar att både få o slå in fina paket :)


    6. Hur pyntar ni utsidan av ert boende?

    Vi brukar ha en liten minigran o en betongbock bredvid dörren, krans på dörren o flera olika lyktor. Sen brukar jag lägga överblivet granris från granen(man sågar ju alltid av några grenar längst ner ändå.. ) som en dörrmatta. Har också förut haft en grangirlang med ljus i runt dörren, men den gick sönder för ett par år sen...


    7. Har ni julgran (riktig eller plast)? Och hur pyntar ni den?

    Alltid riktig! Den pyntas i rött o silver. Jag har både ett ljusnät o vanlig julgransbelysning, blir mycket mysigare så :) Sen har dottern en egen liten plastgran på sitt rum som hon får pynta själv.


    8. När börjar ni julpynta?

    Till första advent. Då åker allt upp, stakar, tomtar, gardiner... Allt utom granen som vi brukar ta in till lucia ung.


    9. Brukar ni åka till Jul på Liseberg (alt. någon annan stor julmarknad)?

    Har bara varit där en gång tyvärr (har ju ganska långt dit...) Men vi brukar gå på Jamtlis julmarknad i Östersund. Den är supermysig med bara gediget hantverk, inget krimskrams :)


    10. Vem är er favorit-julvärd i SVT?

    Är ju uppvuxen med Arne Weise, så måste nog säga honom. Fast jag gillade även Sarah Dawn Finer

    11. Vilken doft förknippar ni mest med julen?

    Många! När man skalar den första clementinen för året, så får jag alltid julkänslor :) Glögg o pepparkakor är ju också svårslaget..

    Jag tänkte lägga upp den här listan o mina svar på min blogg tillsammans med lite bilder på det jag beskrivit. Kolla gärna in där om du/ni vill se mer :) Men det kommer nog inte förrän imorgon...

    /Emma, julifjallen.blogspot.se

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, lägg gärna upp den i bloggen :) och med bilder blir den ju ännu bättre - men länka bara tillbaka hit, så vi får fler julbloggare på kartan! :)

      Radera
  16. Trevligt initiativ!

    1. Vart bor ni (det räcker med landskap alt. närmaste största stad, om ni inte vill skriva ut staden/orten/samhället)?

    Jönköping

    2. Hur bor ni (villa, stuga, lägenhet...)?

    Lägenhet i markplan (lite radhuskänsla).

    3. Hur gamla (unga!) är ni?

    29!

    4. Hur länge har ni julbloggat?

    Första inlägget skrevs 23 oktober 2007, alltså inne på mitt sjunde säsong.

    5. Hur gillar ni att packa in era julklappar (färgglada paket, naturmaterial, cellofan..)?

    Oj, varierar från år till år. Brukar dock ha något slags tema varje år.

    6. Hur pyntar ni utsidan av ert boende?

    Har en ljusslinga i äppelträdet utanför samt ljuslyktor utanför dörren.

    7. Har ni julgran (riktig eller plast)? Och hur pyntar ni den?

    Riktig julgran!

    8. När börjar ni julpynta?

    Runt första advent och då mest adventsljusstakar och liknande. Mer juldekorationer kommer successivt under december.

    9. Brukar ni åka till Jul på Liseberg (alt. någon annan stor julmarknad)?

    När jag bodde i Göteborg (7år) var jag nog där i princip varje år. Senast jag var där var troligtvis 2009.

    10. Vem är er favorit-julvärd i SVT?

    Tittar så lite på tv på julafton så jag har ingen åsikt i denna frågan.

    11. Vilken doft förknippar ni mest med julen?

    Oj svår fråga, kan nog ej säga endast en utan tar tre, gran, hyacint och pepparkaka.

    /Anna, www.annasjul.blogspot.com

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oj, va länge du har julbloggat, va kul! :)

      Radera
  17. 1. Vart bor ni (det räcker med landskap alt. närmaste största stad, om ni inte vill skriva ut staden/orten/samhället)?
    Umeå

    2. Hur bor ni (villa, stuga, lägenhet...)?
    En liten tvåa som mer är som 1.5. Dock firar jag jul hos föräldrarna varje år i deras 600 kvm stora hus!

    3. Hur gamla (unga!) är ni?
    29

    4. Hur länge har ni julbloggat?
    Sedan hösten 2010. Lika roligt varje år!

    5. Hur gillar ni att packa in era julklappar (färgglada paket, naturmaterial, cellofan..)?
    Jag använder i stort sett alltid köpejulklappspapper, men jag försöker få tag i sådana med fina, lite gammeldags motiv på. Jag använder enbart riktigt (julrött) lack när jag slår in paket. Aldrig tejp. Rikligt med vackra blanka snören i guld, rött, grönt, blått, silver (vad som matchar till omslagspappret).

    6. Hur pyntar ni utsidan av ert boende?
    I min lägenhet ingenting. Skulle vilja ha ljusslinga på balkongen men det finns ej något utvändigt eluttag. Hos föräldrarna har vi ljusslinga på balkongen och krans med ljus i på dörren.

    7. Har ni julgran (riktig eller plast)? Och hur pyntar ni den?
    Alltid riktig och alltid kungsgran! Det är jag som står för pyntningen och alltid samma pynt varje år (dock kan ju nyinköpt givetvis läggas till, men det är inget som tas bort istället). Stilen är lite som en blandning mellan Fanny & Alexander och Disney.

    8. När börjar ni julpynta?
    Hos mig i min lägenhet pyntar jag till första advent, eller till och med ett par dagar innan. Hos föräldrarna är det bara adventsljusstakar och sådant som kommer upp till första advent och resten ett par dagar före julafton.

    9. Brukar ni åka till Jul på Liseberg (alt. någon annan stor julmarknad)?
    Aldrig varit på Liseberg i juletid, dock har jag varit på Gröna Lunds julmarknad vilket var hur mysigt som helst. När jag var liten var vi alltid på Gamla Stans julmarknad (i Stockholm) varenda år, så det är verkligen klassikern för mig. Har dock inte varit på julmarknad de senaste åren. Får nog bli bättring på det.

    10. Vem är er favorit-julvärd i SVT?
    Arne Weise alla gånger! Finns ingen som kan toppa honom i min mening. Dock tyckte jag Kalle Moraeus var så rolig och mysig att titta på (även om hans juldekor var hemsk) och Sarah Dawn Finer gjorde ett riktigt bra jobb.

    11. Vilken doft förknippar ni mest med julen?
    Kryddnejlikor absolut!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oj! Vilken skillnad mellan en 1,5-lägenhet och ett hus på 60kvm! :O Måste vara riktigt maffigt att fira jul i ett så stort hus? Och er julgran låter också riktigt häftig!

      Du är med på Sverige-kartan nu! :)

      Radera
  18. 1. Vart bor ni (det räcker med landskap alt. närmaste största stad, om ni inte vill skriva ut staden/orten/samhället)?
    Södra Finland, Västnyland

    2. Hur bor ni (villa, stuga, lägenhet...)?
    Röd villa

    3. Hur gamla (unga!) är ni?
    16 år

    4. Hur länge har ni julbloggat?
    Sedan hösten 2012

    5. Hur gillar ni att packa in era julklappar (färgglada paket, naturmaterial, cellofan..)?
    Gärna lite gammaldags :)

    6. Hur pyntar ni utsidan av ert boende?
    Grankvistar vid trappan, julbock, lite olika varje år.

    7. Har ni julgran (riktig eller plast)? Och hur pyntar ni den?
    Vi har ingen julgran.. (tyvärr!)

    8. När börjar ni julpynta?
    Vid lillajul/första advent (alltså sista lördagen i november)

    9. Brukar ni åka till Jul på Liseberg (alt. någon annan stor julmarknad)?
    Nej det blir ju gaanska så lång väg för det ;) fast på någon lite mindre julmarknad brukar vi alltid gå på!

    10. Vem är er favorit-julvärd i SVT?
    Ser nästan aldrig på TV på julafton och i Finland ser vi inte riktigt hela "julvärdsprogrammet" men kanske Sarah Dawn Finer

    11. Vilken doft förknippar ni mest med julen?
    Glögg, pepparkakskryddor, satsumas, julskinka och saffran!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh Finland! Jag är faktiskt halvfinsk :) och jag markerade dig på Sverige-kartan här på min blogg, men du fick vara i vattnet.. det hoppas jag är okej? :)

      Radera
  19. Hej!
    Jag älskar oxå julen och har precis startat en julblogg jag med :)
    Tänkte svara på dina frågor på min blogg så kika gärna in där om du vill :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej!
      Jag har kollat din julblogg, och även lagt till dig på kartan :)

      Radera
  20. Hej Anna! Jag har precisstartat upp min julblogg, så jag tyckte din lista var lysande att svara på PÅ bloggen istället. Hoppas det är okej! :) Har länkat till dig, förstås. Ha det bäst!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej :) Det är helt okej, och jag har läst din svar, plus att du nu är med på kartan :)

      Radera
  21. 1. Vart bor ni (det räcker med landskap alt. närmaste största stad, om ni inte vill skriva ut staden/orten/samhället)?

    Västerås i Västmanland

    2. Hur bor ni (villa, stuga, lägenhet...)?

    Lägenhet med man och två katter

    3. Hur gamla (unga!) är ni?

    Jag är 26 år gammal.

    4. Hur länge har ni julbloggat?

    Jag började nyligen bygga upp sidan men är inte färdig med design av sidan än.

    5. Hur gillar ni att packa in era julklappar (färgglada paket, naturmaterial, cellofan..)?

    Guldpapper med rött glitterband eller tvärtom.

    6. Hur pyntar ni utsidan av ert boende?

    Pyntar balkongen med ljusslingor på kattnätet som vi har och räcket.

    7. Har ni julgran (riktig eller plast)? Och hur pyntar ni den?

    Plast. Är lite allergisk mot granlukt. Guldkulor och röda med glitter. En lila spira. Multifärgade ljus.

    8. När börjar ni julpynta?

    Oktober/November

    9. Brukar ni åka till Jul på Liseberg (alt. någon annan stor julmarknad)?

    Åkte till skansens engång. Det var mysigt

    10. Vem är er favorit-julvärd i SVT?

    Arne Weise!

    11. Vilken doft förknippar ni mest med julen?

    Saffran och nybakta pepparkaksdofter och apelsin. Eventuellt lite mintdoft också!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag älskar att du också börjar julpynta i oktober/november :) !

      Radera
  22. 1. Vart bor ni?
    Halmstad

    2. Hur bor ni?
    I villa sen ett drygt år tillbaks

    3. Hur gamla är ni?
    Jag är 35 år

    4. Hur länge har ni julbloggat?
    I snart en vecka! Har funderat på det varje jul de senaste fem åren, men det var först i år som jag vågade ta steget! julpussar.wordpress.org

    5. Hur gillar ni att packa in era julklappar?
    Olika från år till år, brukar oftast följa ett visst tema varje år..

    6. Hur pyntar ni utsidan av ert boende?
    Ljusslingor i träden utanför, granris på trappen, krans på dörren och "juliga" planteringar i krukorna utanför dörren.

    7. Har ni julgran? Och hur pyntar ni den?
    Har alltid riktig gran (oftast kungsgran) på minst tre meter, pyntar den med min gigantiska samling julgranskulor (tänka disneygran) samt små vita & färgade fairylights.

    8. När börjar ni julpynta?
    Strax innan första advent åker det första pyntet fram!

    9. Brukar ni åka till Jul på Liseberg (alt. någon annan stor julmarknad)?
    Åker alltid till jul på Tivoli, ibland Liseberg eller hovstallets julmarknad. Oftast jul på Wapnö här i Halmstad

    10. Vem är er favorit-julvärd i SVT?
    Arne Weise såklart! :)

    11. Vilken doft förknippar ni mest med julen?
    Glögg & pepparkaksdoft!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh, jag vill också åka till julmarknaden på Tivoli - var jättenära att jag beställde bussbiljetter nyligen.. men sen fegade jag ur.. Jag blev alldeles för förvirrad (Danska pengar? Ligger busshållplatsen långt ifrån Tivoli? Osv osv osv).

      Radera
    2. Nu vet jag inte vilken buss du menar, men Tivoli ligger alldeles intill "Hovedbanegården", dvs Köpenhamns centralstation. Går inte att missa om man tar tåget till Köpenhamn! :)

      Radera
    3. Det låter ju kalasbra! Eftersom bussen skulle köra till någon hållplats vid centralstationen :)

      Radera
    4. Men danska pengar är väl bara att växla till på typ banken? .. Du får ursäkta min förvirring. Jag har aldrig varit utomlands (jo, i Finland, Norge & Danmark - men det var när jag var mindre, så då har jag inte planerat något).

      Radera
  23. 1. Vart bor ni (det räcker med landskap alt. närmaste största stad, om ni inte vill skriva ut staden/orten/samhället)?

    Hjärup, utanför Lund, Skåne

    2. Hur bor ni (villa, stuga, lägenhet...)?

    Jag bor i en radhusvilla

    3. Hur gamla (unga!) är ni?

    37

    4. Hur länge har ni julbloggat?

    En månad ungefär

    5. Hur gillar ni att packa in era julklappar (färgglada paket, naturmaterial, cellofan..)?

    Jag älskar att göra vackra paket till vuxna och använda färggranna och traditionella papper till barnen.

    6. Hur pyntar ni utsidan av ert boende?

    Ljusslingor, ljusslingor och mer ljusslingor. En krans på dörren och granris framför ytterdörren. I år blir det nog dessutom en utomhusgran.

    7. Har ni julgran (riktig eller plast)? Och hur pyntar ni den?

    Det ska vara en Kungsgran, det är ett måste och den pyntas stilrent och vackert. Kulor i en elle två kulörer, några få dekorationer som kommer från Australien, glitter och ljus. Inget annat.

    8. När börjar ni julpynta?

    Runt Lucia sätter jag upp de första julsakerna men adventssakerna åker upp vid advent.

    9. Brukar ni åka till Jul på Liseberg (alt. någon annan stor julmarknad)?

    Har en traditionell julmarknad i byn (en hansaby som heter Jakriborg) som är ett måste varje år. Men inga andra stora.

    10. Vem är er favorit-julvärd i SVT?

    Arne såklart!

    11. Vilken doft förknippar ni mest med julen?

    Grandoft.

    :-)

    SvaraRadera
  24. 1. Vart bor ni?
    Vackra Solna (vill dock påpeka att jag INTE är AIK:are haha)

    2. Hur bor ni?
    Jag bor själv i en trerumslägenhet med uteplats.

    3. Hur gamla (unga!) är ni?
    Jag är 34 år ung :-)

    4. Hur länge har ni julbloggat?
    Veteran i sammanhanget: har julbloggat sedan 2006

    5. Hur gillar ni att packa in era julklappar (färgglada paket, naturmaterial, cellofan..)?
    Enhetligt. Sen kan det vara rött och vitt ett år, natur ett annat år, kitsch ett tredje. Men det ska hålla ihop i färg/tema

    6. Hur pyntar ni utsidan av ert boende?
    Väldigt lite. Hänger upp lite ljusslingor bara :-)

    7. Har ni julgran (riktig eller plast)? Och hur pyntar ni den?
    En plastgran.

    8. När börjar ni julpynta?
    Några dagar innan första advent. Så att allt är fint när advent inleds :-)

    9. Brukar ni åka till Jul på Liseberg (alt. någon annan stor julmarknad)?
    Skansen brukar få ett besök. Inte varje, men iaf vartannat år

    10. Vem är er favorit-julvärd i SVT?
    Andre Pops

    11. Vilken doft förknippar ni mest med julen?
    Glögg. Eller apelsin? Dött lopp :-)

    SvaraRadera
  25. 1. Vart bor ni?
    Norrköping, Östergötland

    2. Hur bor ni?
    Bor i en villa med mamma, pappa och storebror.

    3. Hur gamla (unga!) är ni?
    19 år!

    4. Hur länge har ni julbloggat?
    I några dagar ;)

    5. Hur gillar ni att packa in era julklappar (färgglada paket, naturmaterial, cellofan..)?
    Färgglada paket

    6. Hur pyntar ni utsidan av ert boende?
    Ljusslingor och granris

    7. Har ni julgran (riktig eller plast)? Och hur pyntar ni den?
    På grund av allergi kör vi med plast här hemma. Den pyntas med bland annat glitter, ljus, kulor och snöflingor

    8. När börjar ni julpynta?
    Fredagen på första advents-helgen

    9. Brukar ni åka till Jul på Liseberg (alt. någon annan stor julmarknad)?
    Aldrig varit på en julmarknad, men drömmer om att åka!

    10. Vem är er favorit-julvärd i SVT?
    Arne Weise såklart

    11. Vilken doft förknippar ni mest med julen?
    Pepparkakor :)

    SvaraRadera
  26. 1. Strax utanför Skellefteå i Västerbotten

    2. Just nu bor vi i lägenhet men till våren blir det hus och egen gård, ladugård osv! :)

    3. Jag är 23 år!

    4. Jag startade upp bloggen i nov förra året men skrev bara nåt inlägget! Så det här är mitt första år som "storbloggare"

    5. Förr skulle det vara färggrant och tomtebilder på mina paket. I år kör jag på beige med rödvit snöre. Enkelt och super snyggt!

    6. Slingor, granar, tomtar, granmattor, lyktor haha det är tur vi bor i "radhuslägenhet" och inte i ett hyreshus, skulle aldrig gå! Så vi har jue egen ingång och tomt så det pyntas i mängder! :)

    7. Riktigt gran! Jag älskar den underbara doften så om någon i familjen ev skulle bli allergisk... Jätte tråkigt! Pynt i granen är jag rätt originell med porslinkulor och glitter,

    8. Skulle gärna börja redan i oktober... Haha! Men jag håller mig i styr till iallafall veckan före advent eller helgen när advent infaller :) Trots det brukar vi vara först i området... Haha

    9. Ingen julmarknad här. Skulle gärna vilja men finns som ingen här uppe. Men i år ska vi till "Jul i djurparken" dvs Lycksele djurpark blir en julpark med tomte. Så dit hade vi tänkt fara i år och låta dottern få träffa tomten.

    10. Arne! Det ska bara vara han å ingen annan!

    11. Pepparkakor, kanel och nejlikor :)

    SvaraRadera
  27. Hej, här kommer mina svar:

    1. Söderförort till Stockholm

    2. Villa

    3. 34

    4. Första året som julbloggare

    5. Rätt traditionella material, mycket rött, grönt och naturfärgat.

    6. Inte så mycket men en krans på dörren i alla fall

    7. Förra året var första året vi hade egen gran, vi firar inte jul hemma så vi har struntat i det när vi hade lägenhet. Pyntar gör vi med många små lampor, kulor i rött och vitt och så en del olika pynt från olika tillfällen, både ärvt och nytt.

    8. Mitten av november, men oftast hänger jag upp allt och tänder sen upp det ungefär en vecka innan första advent. Tomtarna kommer fram till 6 december (St Nicolaus i Tyskland).

    9. Nej, vi har inga traditioner kring julmarknader, men har varit på Skansen ibland.

    10. Vi brukar faktiskt inte kolla på teve på jul

    11. Glögg!

    Tack för en fin blogg!
    /Jennie (adventstid.se)

    SvaraRadera
  28. 1. Dalarna, härligt med mycket röda hus när det är jul ;-)

    2. Vi bor i villa, en röd dessutom.

    3. Är det alldeles för ungt att vara tretton..?

    4. Sedan november förra året, så snart vankas ett-årskalas!

    5. Mycket rött och grönt och guld. Med fina dekorationer!

    6. Hade jag bestämt hade hela huset varit pyntat i ljus (om det inte hade blivit så dyrt med all el..) men just nu har vi bara en utegran med en ljusslinga i!

    7. Vi har julgran, en grön och i plast pga allergier. Vi har mycket julkulor, guldiga och röda som gröna. Några smällkarameller från dagis och sedan har vi en bild på varje person i vår släkt. En silvrig stjärna högst upp och såklart ljus (fejkljus) och en silvrig glittrig gilang.

    8. Helgen innan eller samma helg som advent. Då åker allt upp, men i mitt rum finns det en liten risk att jag redan har en del saker uppe..;-)

    9. Vi bor cirka 40 mil eller mer ifrån liseberg så det har inte hänt mer än en gång. Annars besöker vi bara julskyltningen/marknaden i stan men inte så mycket mer.

    10. Har tyvärr inte hållt koll på sånt.. :(

    11. Oj, finns mycket. Men pepparkakor, saffran, kanel och glögg är väl de som ligger högst upp på listan.

    /Linnea (fames.se/minjul eller minjuljul.blogspot.se)

    SvaraRadera
  29. Är alldeles ny som julbloggare, här är svaren från mig:

    1. Arboga i Västmanland.

    2. Hus på landet.

    3. 40+

    4. Började för en vecka sedan.

    5. Färgglada paket och i vissa fall julkorgar i cellofan.

    6. Ljusslinga på balkongen, mysiga ljuslyktor och adventsstjärna på altanen.

    7. Plast med inbyggd LED-belysning, pyntar mest med röda kulor och glitter.

    8. Första advent.

    9. Har en egen mysig julmarknad hemma i stan, blir tyvärr inte så ofta besök till någon mer, besökte Färna Julmarknad förra året.

    10. Arne Weise naturligtvis, gillade även Kalle Moraeus?

    11. Apelsin och pepparkor?

    SvaraRadera
  30. Trodde jag hade svarat för några dagar sedan men gör ett nytt försök!

    1. Habo i Västergötland. På landet.

    2. Ett hus på landet som vi hyr.

    3. 28 stolta år.

    4. Sen mitten på november 2013. Så rätt ny i gemet.

    5. Med massor av gräsliga papper med massor av nallar, tomtar och änglar.

    6. Bara med granris och en fint hänge med krans. Men även här blir det ändring i år då vi ska försöka köra massor av ljus också!

    7. Sedan jag gifte mig så har det varit riktig. Blått och silver har varit teamat men vi funderar på nytt tema i år.

    8. Många år har det blivit på sista nätterna innan jul eftersom jag jobbat i affär och dubbelarbetat i två affärer. I år ska jag göra ett försök att börja två veckor innan jul.

    9. Vi åker varannat år jag och gubben, och i år är det dags igen!!
    Annars har jag varit i Sigtuna några år och Steninge eftersom min syster bor i närheten.

    10. Sara Down Finer och Lasse Kroner.

    11. Kanel, vilket gör att jag har lite svårt för kanel på sommaren, om det inte är i bullar!

    SvaraRadera
  31. 1. Västerås
    2. Lägenhet
    3. 23 år
    4. November 2012, dock så var jag frånvarande hela förra året på grund av utbytesstudier.
    5. Gärna med mörkt julröda papper med glänsande rött/guld/grönt snöre
    6. Gärna någon ljusslinga, men inte alltid
    7. Alltid riktigt gran, det är själva grandoften som är halva grejen!
    8. Beror på om julen spenderas hemma eller borta, åker jag till föräldrarhemmet pyntar jag gärna lite tidigare hemma så man hinner njuta innan det är dags att åka hem till västkusten.
    9. Har konstigt nog aldrig varit på Jul på Liseberg, men i år ska jag dit! :)
    10. Arne Weise, annars Ernst Kirchsteiger
    11. Julgransdoft utan tvekan

    SvaraRadera
  32. 1. Jag bor (för det mesta) i Tornedalen, i en liten by i Pajala kommun och liten del av tiden bor jag i Umeå. :)
    2. Villa i Tornedalen och lgh i Umeå
    3. 24 år ung! :)
    4. Har snart haft bloggen i ett år, började i november 2013.
    5. Har olika teman varje år, men oftast lite naturinspirerat.
    6. En gran, en ljusslinga på vår friggebod och en på hundhagen.
    7. Vi har haft plastgran i några år då vår gran blev "sjuk" för något år sedan, men i år ska vi chansa på riktig gran igen! Pyntar med röda, silvriga och guld kulor :)
    8. Börjar pynta till advent, oftast kan jag inte hålla mig ända fram så det som inte syns ut får komma fram tidigare :)
    9. Det är så långt till alla stora julmarknader från Tornedalen.. Brukar gå på skyltsöndag, men det är ingen riktig marknad..
    10. Sarah Dawn Finer, lätt! :)
    11. Hmm... Apelsin och kanel kanske?

    SvaraRadera
  33. 1. Gävle
    2. Lägenhet
    3. 40+
    4. två månader
    5. Helst julklappspapper med tomtar, men stämplar också eget.
    6. Granslinga, ljuslinga och lykta med ledljus
    7. Helst en riktig gran, med glitter och röda, silver, guld, lila och vita dekorationer
    8. I november
    9. Det finns inte så mycket marknader häromkring tyvärr...
    10. Andre Pops
    11. Jag kan inte välja mellan alla underbara juldofter...

    SvaraRadera
  34. Hej Anna
    Visst vill jag vara med på kartan :-) så här kommer mina svar.
    Jag bor i Åkersberga, det är en förort till Stockholm,
    bostaden är ett radhus men jag drömmer om något stort på "landet".
    Fyllde 55 för nåt år sedan och räknar inte så noga :-),
    men min http://julblogg.wordpress.com/ har jag koll på och den startade jag 2009.
    Paketinslagning, blir lite olika år från år men ofta något tema, ibland enfärgat, ibland naturligt men aldrig cellofan.
    Utsidan får ofta små miniatyrlandskap, annorlunda granar, ljuslyktor och massa annat, även det genomgår olika teman. Årets tema blir,,, hemligt än så länge.
    Julgranen är en riktig gran, så stor och yvig som möjligt. Har ibland lagt upp hur pyntningen går till i bloggen, så där syns det.
    Pynta får man inte göra för tidigt, adventsljusstakarna brukar tändas redan veckan före 1a advent, och sedan vänta ett tag innan det blir dags för mer jul.
    Julmarknader, tja besöker inte så många, hoppas åka till Liseberg i år för att fota en del och så blir det säkert Taxinge, men det räcker bra för mig.
    Favoritjulvärd,, på Tv,, Njää,, eftersom jag inte tittar på Tv blir svaret att det är Walt Disney när han på tidigt 60-tal presenterade Kalle Ankas julprogram.. Det du,, är nostalgi :-)
    Doft,, hmm,, julen doftar pepparkaka och kanel, lite apelsin och nejlikor, och förstås Julgran och SNÖ.
    Ha det bra
    Thorgun

    SvaraRadera
  35. 1. Jag bor i Falun sedan några månader tillbaka. Älskar att vara tillbaka i Dalarna efter några år i Uppsala.
    2. Bor i min, sedan 1½ månad tillbaka, egna etta <3
    3. 23 år, och blir bara visare med åren (eller?)
    4. Oj, sedan 2009. Dock var förra året ett dåligt julbloggsår.
    5. Älskar att slå in paketen på "gammeldags"-sätt, dvs. naturmaterial, grova snören, notpapper, etc. Paketinslagningen är ju nästan det bästa med paketen!
    6. Har inte bestämt mig ännu, första året jag har balkong! Men jag ska nog skaffa en enbuske och klä in den i ljusslinga samt ha en stor lykta (om ekonomin tillåter...)
    7. Jag kommer nog bara ha en granbuske i min lägenhet då julen kommer firas hos föräldrarna. Och där är det ALLTID en riktig gran, tillåter inte annat...
    8. För mig är det en tradition att börja julpynta helgen innan första advent efter den traditionella julmarknaden.
    9. Nej, den "största" julmarknaden jag varit på är julmarknaden på Gamla stan i Stockholm.
    10. Arne Weise, då alla mina barndomsminnen är förknippade med honom på julafton. Av de nya är Kalle Moreus favoriten än så länge.
    11. Nejlika <3

    SvaraRadera
  36. 1. Vart bor ni (det räcker med landskap alt. närmaste största stad, om ni inte vill skriva ut staden/orten/samhället)?
    Skåne, mellan Helsingborg och Landskrona.

    2. Hur bor ni (villa, stuga, lägenhet...)?
    Hus.

    3. Hur gamla (unga!) är ni?
    35 hela år.

    4. Hur länge har ni julbloggat?
    Detta är min första säsong som en mycket trevande julbloggare.

    5. Hur gillar ni att packa in era julklappar (färgglada paket, naturmaterial, cellofan..)?
    Jag gillar bruna (natur) paket med röda eller vita band. En enkel etikett till det. Men det brukar också bli en del färgglada paket som tar mig tillbaka till barndomen.

    6. Hur pyntar ni utsidan av ert boende?
    Ljus i några träd samt ljusnät på en spalje. Ljungen i krukorna från hösten får duga. Ibland händer det att jag sätter ljus i en kruka också. Sen blir det en krans eller halmhjärta på dörren. Jag drömmer om en granbock i stooort format. Den ska stå på baksidan och liksom titta in...

    7. Har ni julgran (riktig eller plast)? Och hur pyntar ni den?
    En riktig gran kör vi på. Blir ofta en ganska stor kungsgran e-som vi har högt i tak. Vi pyntar den på samma vis varje år. Med en blandning av gamla kulor/saker att ha i granen samt alster barnen gjort. Barnen brukar också få köpa en ny kula varje år. Finns inget direkt tema. Bara kärlek. :-)

    8. När börjar ni julpynta?
    Till 1:a advent kommer de första sakerna fram. Någon gång mellan 2:a och 3:e advent pyntar jag på allvar.

    9. Brukar ni åka till Jul på Liseberg (alt. någon annan stor julmarknad)?
    Har aldrig varit på julmarknad på Liseberg. Men visst åker vi på olika julmarknader varje år. Mest små sådana. Vi brukar alltid försöka komma iväg till Tivoli i Köpenhamn.

    10. Vem är er favorit-julvärd i SVT?
    Arne - alltid.

    11. Vilken doft förknippar ni mest med julen?
    Oj, det finns ju så många. Kanel, apelsin, nejlika, glögg... Nä, det får bli hyacint som är min absoluta juldoft. :-)

    SvaraRadera
  37. 1 Linköping

    2 En tvåa i stan

    3 35 år

    4 Jag har julbloggat sen 2009

    5 Jag gillar allt faktiskt! Jag älskar när det ser "gammalt ut". Men lika mycket älskar jag paket som glimmar under granene.

    6 Ljusslinga på balkongen, vinterväxter, och lite ljuslyktor och fågelhus =)

    7 Vi har haft en rosa som jag älskar i flera år. Men nu kör vi riktig från och med förra året. En riktig gran håller inte alla julsaker lika bra så något mindre dekorationer blev det förra året och mycket fattigmanssilver. Annars dekorerar vi likadant varje år. Det nya är att vi inte har färgade lampor i den riktiga granen...

    8 TIll första advent är alla fönster klara och under den veckan kommer resten - utom granen.

    9 Vi skulle åkt till Liseberg i år, men så kommer det visst en bebis istället =) Men annars går jag alltid på Gamla Linköpings julmarknad.

    10 Sarah Dawn Finer gillade jag.

    11 Hyacint tror jag, för den har jag så tidigt hemma i okt/nov när allt julande "trappas upp" =)

    SvaraRadera
  38. 1. Vart bor ni (det räcker med landskap alt. närmaste största stad, om ni inte vill skriva ut staden/orten/samhället)? Gävle.

    2. Hur bor ni (villa, stuga, lägenhet...)? 2. lägenhet, bor hos mamma :)

    3. Hur gamla (unga!) är ni? 19 är jag :)

    4. Hur länge har ni julbloggat? Började denna vecka faktiskt!

    5. Hur gillar ni att packa in era julklappar (färgglada paket, naturmaterial, cellofan..)?
    Med gulligt pappar :)
    6. Hur pyntar ni utsidan av ert boende? Ljusslingor och någon gran på balkongen!

    7. Har ni julgran (riktig eller plast)? Och hur pyntar ni den? Plast, 210cm riktigt stor och fluffig, den har röda och blå kulor med silvrigt glitter.

    8. När börjar ni julpynta?
    I november,
    9. Brukar ni åka till Jul på Liseberg (alt. någon annan stor julmarknad)?
    Nej, bara om det är julmarknad i stan :)
    10. Vem är er favorit-julvärd i SVT?Inte en aning, :)

    11. Vilken doft förknippar ni mest med julen? Pepparkakor, apelsiner, kanel. :)

    SvaraRadera
  39. 1. Vart bor ni (det räcker med landskap alt. närmaste största stad, om ni inte vill skriva ut staden/orten/samhället)?
    Bor nära centrala Stockholm :)

    2. Hur bor ni (villa, stuga, lägenhet...)?
    Bor i radhus :)

    3. Hur gamla (unga!) är ni?
    Är 18 :)

    4. Hur länge har ni julbloggat?
    I snart 1 månad :)

    5. Hur gillar ni att packa in era julklappar (färgglada paket, naturmaterial, cellofan..)?
    Jag gillar att packa i röda och silvriga papper med massa rosetter. Cellofan är också en favorit, speciellt för godsaker :)

    6. Hur pyntar ni utsidan av ert boende?
    bara med ljusslingor :)

    7. Har ni julgran (riktig eller plast)? Och hur pyntar ni den?
    Såklart kör vi med äkta gran! Den dekoreras med vita ljusslingor och rödsilvriga dekorationer :)

    8. När börjar ni julpynta?
    hemmet lite innan första advent och vi kör extrempynt runt den 15 december :)

    9. Brukar ni åka till Jul på Liseberg (alt. någon annan stor julmarknad)?
    Nej, jag brukar själv åka till små julmarknader runt stockholm lite då och då i december :)

    10. Vem är er favorit-julvärd i SVT?
    Så länge det finns någon värd så är det bra :)

    11. Vilken doft förknippar ni mest med julen?
    Pepparkaka, kanel, saffran och kristyr :)

    SvaraRadera